Trening Umiejętności Społecznych (TUS)

Trening Umiejętności Społecznych (TUS) to zajęcia wspomagające rozwój umiejętności społecznych dzieci w młodszym i starszym wieku. W obszarze oddziaływań są dzieci z zaburzeniami zachowania, zaburzeniami emocjonalnymi, dzieci z ADHD, autyzmem, Zespołem Aspergera. Zaburzenia zachowania mogą ujawniać się w relacjach z samym sobą, rówieśnikami, dorosłymi oraz w sytuacjach zadaniowych. Charakteryzują się m.in.: trudnościami w nawiązywaniu i podtrzymywaniu prawidłowych relacji, nieadekwatną i sztywną reakcją, obecnością negatywnych emocji (np. lęku, nieśmiałości, agresji). Sprawdzonym i skutecznym sposobem przywracania normalnych stosunków dziecka z otoczeniem jest systematyczna terapia grupowa.

  • Spotkania mają postać ustrukturalizowanych zajęć, na które składają się odpowiednio dobrane gry, zabawy i ćwiczenia.
  • Każde spotkanie ma swój cel oraz propozycje aktywności pozwalające osiągnąć ten cel.
  • Zarówno cały cykl spotkań jak i każde z nich osobno tworzą pewną dynamiczną całość, na które składają się określone etapy pracy z grupą. Etap pierwszy to powstanie grupy. Ma on na celu poznanie się dzieci, wspólne określenie celów, ustalenie norm grupowych, reguł i rytuałów, budowanie atmosfery poczucia bezpieczeństwa i wzajemnego zaufania. Etap drugi to realizacja celów terapeutycznych i rozwojowych stanowiących istotę programu.
  • Program zajęć jest dostosowywany do danej grupy w zależności od charakteru, potrzeb, prezentowanych zachowań.
  • Zajęcia odbywają się przez cały rok, jeden raz w tygodniu po 60 min. 
  • Terapeuci opracowują autorskie scenariusze zajęć.

Podczas treningu dziecko uczy się m.in.: 

  • dostrzegania mocnych stron, rozwija poczucia własnej wartości;
  • dostrzegania różnic i podobieństw między ludźmi;
  • nawiązywania kontaktów interpersonalnych i ich podtrzymywania oraz skutecznego porozumiewania się (zawierania znajomości, słuchania, pytania, odmawiania, inicjowania rozmowy, dyskutowania, reagowania na krytykę i wyrażanie krytyki, mówienia komplementów);
  • rozróżniania, wyrażania i radzenia sobie z uczuciami/emocjami;
  • kontrolowanych sposobów odreagowania napięcia emocjonalnego i fizycznego;
  • rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji;
  • rozwiązywania konfliktów i ponoszenia konsekwencji za własne zachowanie;
  • wdrażania do współdziałania i współpracy w grupie;
  • organizacji czasu oraz wykorzystywania alternatywnych sposobów spędzania czasu wolnego;
  • tworzenia planów działań;
  • określenie pozytywnych cech swojego charakteru;
  • zdobywania i przetwarzania informacji w miejscach publicznych;
  • korzystania z instrukcji, przepisów.

Podczas TUS wykorzystane są różne metody: „burza mózgów”, dyskusja, drama, pantomima, gry i zabawy ruchowe, ćwiczenia wyobrażeniowe, wideotrening, techniki plastyczne, zabawy słowno-muzyczne, zajęcia w terenie, elementy treningu Goldsteina, elementy treningu zastępowania agresji.